Wednesday, October 12, 2011

ISU Pengadil | Kelantan VS Terengganu ....

Assalamualaikum..

Barangkali inilah isu yang paling hangat dalam arena bola sepak kita kali ini. Bayangkan, semenjak sejak perlawanan Piala Malaysia 1921, tahun ini 2011 menyaksikan paling banyak sekali kad merah dilayangkan (5 kad) dan kad kuning (13 kad!). Bayangkan... semenjak 1921 arena bola sepak kita berlangsung, inilah sejarah terburuk tercipta setelah 90 tahun berlalu. Aku yakin, nama pengadil ini, Mohd Nafeez Abd Wahab tercalit dalam sejarah bola sepak negara.. "Glamour-glamour".. Sampai bila-bila akan di kenang dalam sejarah bola sepak tanah air, dan yang penting pasukan The Red Warrior (Kelate!) pun tercatat dalam sejarah juga "impak maksima" dari insiden ini.. Banggooo kawe weh!!

**Nop kecek kelate pulopp...

Mari kito pakat-pakat baco sikit isu ni dale berito Hariye ari nih.. Kawe tengok online wat sekerap jah.. Dio suruh g beli paper kalu nok tau lebih lanjut.. ambo apo laie.. G la beli.. dan taip balik isi-isi brito.. semato2 nok bui sep-sep kito baco..Arap buleh pekdoh..

“ADIL SIKIT”

Terengganu, Kelantan minta FAM teliti proses pemilihan pengadil dengan bijak.

Dua tokoh dari pantai Timur – Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said dan Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Anuar Musa – dengan nada kecewa, semalam menegur Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) supaya meeneliti proses pemilihan pengadil.

Pada pengamatan mereka, insiden layangan lima kad merah dan 13 kad kuning dalam perlawanan akhir suku akhir pertama Piala Malaysia di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu mengajak pendebatan apakah hukuman itu wajar atau berpusat kepada “faktor emosi” pengadil, Mohd Nafeez Abd Wahad.

Pertembungan dua pasukan tetangga itu yang berkesudahan dengan kemenangan 3 – 1 memihak Terengganu juga difahamkan menyaksikan bilangan kad paling banyak pernah dilayangkan dalam satu perlawanan Piala Malaysia sejak 1921.

“Lima kad merah membuktikan Nafeez terlalu beremosi ketika mengadili perlawanan. Pengadil malam tadi (Nafeez) tidak layak untuk mengadili perlawanan”, kata Ahmad, semalam.

“FAM harus meneliti kewibawaan pengadil, pengurusan badan induk itu lebih memahami pertembungan Kelantan dan Terengganu dianggap sebagai pertembungan genting”.

Sementara itu, Annuar pula meminta Pengerusi Jawatankuasa Pengadil FAM, Datuk Astaman Abdul Aziz menilai tindakan pengadil melayangkan lima kad merah itu.

“Saya minta Datuk Astaman menilai perkara ini bukan saja dari konteks satu perlawanan ini, tetapi secara menyeluruh. Secara peribadi, pengadil tidak perlu terlalu tegas, sebaliknya perlu bijaksana”, kata Annuar ketika ditemui di Pusat Latihan Agrobank, Bangi, semalam.

Sumber : Berita Harian | Rabu 12 Oktober 2011. Page 48 ( page akhir : BH Sukan)

"Keratan SuratKoba masuk Berito Depe BH hari ni. Meme ISU hebakkk lah..."


klik LIKE if anda menyukainya & share :) Apa komen anda?

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...