Wednesday, August 17, 2011

Bahasa Isyarat? Aku boleh faham & ber"silat", kalian bagaimana?

Assalamualaikum semua.. Semoga dalam sihat walafiat hendaknya..

Kali ini, seperti yang di janjikan dalam wall Duniaku [at] Blogspot, aku nak bercerita tentang Bahasa Isyarat. Seperti kita menguasai Bahasa Inggeris, Tamil, Mandarin etc sebagai bahasa kedua, mengapa tidak kita menguasai Bahasa Isyarat yang unit ini? Tahukah anda, di Malaysia, pada December 2007, Parlimen Malaysia telah meluluskan Akta OKU 2008, memberikan pengiktirafan kepada Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) sebagai bahasa rasmi orang Pekak di Malaysia.

Aku nak bercerita sikit, bagaimana aku boleh kenal bahasa isyarat ni? Dulu masa tahun 2003, aku melanjutkan pelajaran kat USM. Sepanjang hayat aku pada waktu itu, aku langsung tidak mengetahui yang ada Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) kat Malaysia ni. Sehinggalah aku diperkenalkan oleh Cikgu Puan Saadiah Ahmad pada cuti semester. Beliau bawa aku ke Persekutuan Orang Pekak Malaysia. Pada masa itulah baru aku tahu tentang BIM ni. Kalau tidak, mungkin sampai hari ini aku masih tidak tahu! Anda kat luar sana tu, tahu tak kewujudan BIM ni? Atau pernah lihat orang Pekak berbual-bual dengan tangan, namun kita tidak faham apakah maksud isyaratnya? Pernah, kan? Kalau tidak pernah, datanglah Persekutuan kami. Aku kerja kat sini sekarang. Jangan tidak caya.. hehe..

BIM aku tidaklah seberapa sangat. Banyak lagi yang isyarat aku belum mahir, tahu. Tapi, percayalah, BIM ni memang seronok, mudah. Nampak kawan dari jauh pun leh berbual. Hmmm, kalaulah aku kenal BIM masa sekolah dulu, mungkin leh praktik untuk meniru dalam ujian. ABCD, buat je isyaratnya.. Kalau nak tahu lebih lanjut tentang BIM, boleh google. Banyak maklumatnya.. Jangan lupa lawati www.mfd.org.my website NGO tempat aku bekerja. Inilah HQ persatuan orang Pekak seluruh Malaysia. Di setiap negeri ada cawangannya..

Sepanjang aku bekerja dengan NGO ni, kami telah menganjurkan kepada lebih 500 pelajar kalau tidak silap kiraan aku. KWSP, JKM, Kementerian Belia & Sukan, Kementerian Pendidikan Malaysia, Hospital kerajaan, orang persendirian, etc...

Bersama post ini, aku sertaikan 2 video tentang BIM. Belajar yang asas dulu yer...

VIDEO 1

VIDEO 2

Bagaimana? Mudah, bukan? Sambil-sambil aku post pasal ni, aku promo BIM ni, perkenalkan kepada rakan-rakan anda yer. Kalau nak amik kursus, leh cari aku..(",)

Perkenalkan page ni kepada rakan anda :-

http://www.facebook.com/BahasaIsyaratMalaysia

Saya juga yang membuatnya. insyaAllah, kita akan mencapai 1000 peminat nanti.. Sokonglah kami dengan klik "LIKE".... Terima kasih singgah blog ni... Jumpa lagi..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...